Rider-Waite: Narren |
Rider-Waite: Vognen |
I 1910 udgav Waite og Colman Smith de kort, der har været de mest brugte, mest kopierede og mest indflydelserige siden da. Sammen med kortene udgav Waite den bog, tarotlæggere elsker at hade: The Pictorial Guide to the Tarot.
Narren er nu iført kostelige klæder, han har fået en rose i hånden, vagabondens vadsæk er blevet til en broderet taske, og hunden, der har bidt ham i et halvt årtusinde, er blevet til en legesyg hvalp. Han er tilsyneladende på vej ud over klippekanten, men Waite skriver: "Kanten, der åbner sig imod dybet, har ingen rædsel. Det er, som om engle venter for at holde ham oppe, hvis det skulle ske, at han sprang ud fra højden [.........] Han er en prins af den anden verden på rejse gennem denne".
Waite bruger mange sider af sin bog på at argumentere imod Gebelins teorier om at tarot kommer fra Ægypten, men alligevel bliver Vognen trukket af to sfinkser. Hvordan hænger det nu sammen ?
Sagen er, at Waite var inspireret af rosenkreuzerlogen Order of the Golden Dawn, og frimurerne mente at stamme fra Ægypten.
Waite skriver: "Han er erobring på alle niveauer - i sindet, i videnskab, i fremskridt, i visse initieringsprøvelser. Han har således besvaret sfinksen, og det er af denne grund, jeg har accepteret Eliphas Lévis variation. To sfinkser trækker således denne vogn ".
Ovenstående kunne let læses, som om det kun var sfinkserne, Waite havde "accepteret", men en sammenligning med Lévis billede viser, at Waite også har "accepteret" våbenskjold, skulderplader og baldakin.